Tuesday, August 12, 2008

As promised

Zoals ik de vorige keer had beloofd: een uitgebreidere post over marktrock.

Afgelopen zaterdag, tegen een uur of 3 (of een beetje later) sprong ik op m'n fietsje en vertrok ik richting Leuven - IMO de mooiste studentenstad ter wereld - . Na een kort kwartiertje trappen kwam ik dan aan bij het nieuwe (en mooi geschidlerde) kot van mijn meisje.
Daar dan een beetje rondgehangen/gelegen en erna naar martkrock vertrokken.

We hebben veel gezien, veel gehoord, en veel mensjes ontmoet (ik ben mensen van WINA tegen gekomen ). De optredens die er echt uitsprongen waren Raymond van het Groenewoud en Hooverphonic.
De eerste omdat hij toch al vrij oud is , maar wel de pannen van de daken speelde.
De tweede omdat ik ze gewoon ongeloofelijk goed vind.

Anyhow, de Raymond dus. Een fantastisch performance, geweldige liedjes, zoals we van hem gewoon zijn.
Wat me vooral aansprak waren de dingen die hij tussen/tijdens de liedjes door riep.
Een bloemlezing: "Weten jullie wat het verschil is tussen een VIP en een echt publiek?"
"de VIPs bollen het af vanaf de eerste druppel regen, een echt publiek blijft staan!"
Hierop heel wat gejoel in het publiek dat dan 2-3 minuten lang "Merci Raymond, merci" begon te scanderen.
Toen de VIPs (die echt waren gaan schuilen) dan terugkwamen, onderbrak hij zijn liedje en begon laconiek "VIP, VIP, hoera" te zingen.

Even later, na een paar geniale liedjes gebeurde het volgende:
RVHG: "Geloven jullie nog in de vrijheid van rock & roll?"
Oude markt: "JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH ! Woehoooooo! Broek af ! *fluit* "
RVHG: "Wel op dit -toch wel - rockfestival gebeurde net het volgende: ik wou de artiesten ingang binnen, MAAR ik had geen bandje. Zegt die supoost tegen mij: 'Gij moogt hier niet binnen. Ik ken u wel, maar gij moogt hier niet binnen zonder bandje' "
Oude markt: "Awoert! afvoeren!"
RVHG: "Ik geef u: de facistische trekjes binnen de rock & roll"
Oude markt: " *vol stomheid geslagen* applaus "

Om maar te zeggen dat het geweldig was.

Hooverphonic was er ook niet slechter op geworden.
Ik kende de meeste liedjes nog van vroeger, toen ik nog vaak naar hun cd's luisterde.
goh, de tijd dat ik nog cd's luisterde, het lijkt allemaal zo lang geleden ... *nostalgie*
Hoe dan ook: hun laatste liedje: "Sometimes" pakte me toch weer bij het hart.
Ik weet niet hoe het komt, maar elke keer ik het hoor bekruipen de rillingen mijn rug.


Officiele clip


Maar live vind ik het beter:



Zalig liedje toch.


Lyrics van Sometimes - Hooverphonic

Why don't you ever get the point
You're much too slow for me
Why don't we ever flip our coin
Reliability
Some like it a lot
Just give a little to me
That's why I sing this song
They call us crazy early birds
Too early never hurts
Warmth is not as dangerous as
As dangerous as those words
Some like it a lot
Just give a little to me
That's why I sing this song

Sometimes
We've got to sing this song
Sometimes
It takes us way too long
Sometimes
We've got to sing out of key

Winter never gets me down
It's just a feeling
Feeling fine
To care for you or not to care
A goddamned thin thin line

Sometimes
We've got to sing this song
Sometimes
It takes us way too long
Sometimes
We've got to sing out of key


*sigh*

Nu ja, marktrock is nu al 2 dagen gedaan voor mij, en de examens beginnen pas echt.
Volgende week heb ik Statistiek, de week erna Hogere Wiskunde.
Ik moet er wel door, en het is een 'lichte' tweede zit, maar dat maakt het er niet simpeler op.
Het blijft lastig, voor mij , maar zeker ook voor Stefa.
Nog twee weekjes volhouden zeker?

In other news: ik heb onlangs de website van de Psychokring gerestyled, deze valt (hier) te bekijken.
Note: Ik heb de site niet gemaakt, ze hebben mij gewoon gevraagd hem te herstijlen. Voor de rest heb ik helemaal niets met psychologie te maken (wel behalve dat Stefa het volgend jaar gaat studeren, maar toch). Laat ons nu hopen dat ik er voor betaald word hé.

edit: ik moet eens leren typen

1 comment:

GertVAG said...

Succes Stijn !

Raymond was zalig idd, vooral z'n afsluiter "Meisjes" ! Maar je vergeet Soulsister die ideaal startten met 'Through before we started"
Zucht, ook iets wat ik nu nog altijd volle borst meezing in de auto, 3 jaar nadat ik hen voor het eerst op m'n net gekregen 3e CD hoorde ...
"don't tell me we're through before we even started, we never ever really triieeed, how can you be so evil hearted, drop me in the darkest niiight." Geniaal.
Anyway, je moet inderdaad leren typen :-p

See ya
Gert