Saturday, December 6, 2008

Werk en kleurtjes

Stiekem hou ik ervan.

Waarvan?
Opdrachten voor de unif.
Ja het is veel werk, ja ik zit erop te zagen, ja ze zijn lastig.
Wat vind ik er dan leuk aan?
Het afwerken ervan, het nuttig bezig zijn, maar vooral:

De verslagen kunnen afdrukken.
Ik ben denk ik een beetje gefacineerd door een mooi vormgegeven bundeltje papieren met ringetjes door, of in een mooi plastieken mapje.
Vanvoor het KUL-logo en een dikke titel in Verdana of dergelijk lettertype erop.
Een mooie inhoudstafel, tekst in het zwart of in een kleurtje dat ik mooier vind passen.
Donkerblauw ofzo.

Er is trouwens een hele tijd geweest dat ik heel hard in de 'maak uw verslagen creatief'-mindset vertoefde.
Dat was dan in het middelbaar.
Mijn werkjes moesten altijd net dat tikkelthe anders zijn, was het nu door de pagina's er als perkament uit te laten zien, of door ze zelf in te binden, of door een coole lay-out te bedenken, of nog van dat leuks.

Waarom post ik dit?
Ik heb weer een werk. Jawel, veel miserie, deadline, etc.
En omdat ik nu eenmaal mezelf ben zit ik hier weer een verslag te typen (joepie!) en merk ik dat ik steeds meer en meer naar de erg strakke zwart-op-wit academische lay-out ga. Geen bullshit, gewoon de tekst en verklarende figuurtjes.
Het bizarre? Ik vind het mooi.

Geen idee wat er met me is gebeurd.
Misschien ben ik een beetje van m'n speelsheid kwijt?
Misschien ben ik te conformistisch geworden, ben ik mijn rebelsheid kwijt, ben ik een corporate asshole geworden, probeer ik iemand te zijn die ik niet ben, ben ik mijn fantasie kwijt, is er iets mis met mij, ben ik ziek, ben ik veranderd in iemand die ik vroeger niet zou afkunnen, ...

misschien ben ik gewoon volwassen aan het worden

No comments: