Friday, June 6, 2008

ubuntu programma's top zoveel

Ik help nu iemand op afstand om zijn ubuntu te instaleren,
en ben zelf vrij veel bezig met prutsen aan die van mij,
heb nu een custom log-in scherm en een Usplash loader. (de ubuntu lader die je ziet als je je pc opzet).
En als 'customize'-freak die ik ben zijn dit echt wel super dingen om mee bezig te zijn tijdens de pauze in je blok.
Of anders gezegd: alles ziet er goed uit.
Er zijn wel een paar programma's die ik gebruik, hieronder een korte bloemlezing, in order of apearance.
Later zal ik mischien een eens top-zoveel maken.


Frets on Fire:
Een zalig spelletje om tussendoor even te spelen, met gameplay gelijkaardig aan guitarhero.
Het verschil is dus, dat je geen 100€ kostende controler moet kopen, maar gewoon op je keyboard kan spelen (hetwelke je desgewenst nog steeds in 'gitaar houding' kan houden).
In tegenstelling tot de windows versie, heeft de ubuntu versie geen vooringestelde liedjes,
dus je moet er zelf naar op zoek gaan. Dit is uiteraard super simpel, en je krijgt heel goeie instucties in de 'read-me' van fret on fire zelf. For the record: mijn lievelingsliedje in dit spel is 'Living Dead Girl' van Rob Rombie, omdat het een kont-schoppend lied is, en omdat het de irritante paarse fret niet gebruikt.
Hoe dan ook: dit spel is een aanrader voor iedereen die ubuntu draait, maar ook voor iedereen die windows draait, het is namelijk op beide Operating Systems volstrekt gratis.
Frets on Fire download


Adobe Photoshop CS2
Weliswaar geen freeware, maar toch een handig grafisch programma, waar ik al een hele tijd mee werk.
Een versie van photoshop CS2/3 is aan iedereen die geïntereseert is in grafisch ontwerpen of foto's manipuleren of gewoon schilderen/teken aan te raden (zij het een legale of iligale versie).


Eclipse
Een porgrameer-omgeving die voornamelijk Java ondersteunt , maar mits enkele plug-in's ook C++, C en Python aankan.
Heel handig en gebruiksvriendelijk programma, en weerom, volledig gratis!

Check Gmail
De Linux versie van de gmail checker voor windows,
kijkt na of je mails hebt op je gmail acount.
(link)


Firefox
De beste webbrowser die ik tot nu toe ken!
Een aanrader voor iedereen.
( link )

hierbuiten gebruik ik ook veel aMSN (een soort msn client voor linux), gdesklets, Xara Image Scanner en Guild Wars.


Wordt verwacht:
in mijn volgende post een foto-reportage van de overstroming van vorig weekend!

No comments: